قلعه فلک الافلاک یا دژ شاپور یکی از مکان‌های تاریخی در شهر خرم آباد و استان لرستان است؛ نام دیگر قلعه فلک الافلاک قلعه دوازده برجی است. قلعه فلک‌الافلاک در نزدیکی رودخانه خرم‌آباد قرار دارد و مربوط به دورهٔ ساسانیان است. این قلعه در قرن چهارم هجری به فرمان بدرین حسنویه تجدید بنا شده است.

این قلعه دارای هشت برج است که محیط کلی آن ۲۲۸ متر و ارتفاع بلندترین دیوار آن تا سطح تپه ۵/۲۲ متر است. در گذشته تمام قلعه فلک الافلاک یک صحن داشته، اما در دوره‌های بعد با ساخت چند اتاق آن‌ها را به دو قسمت تقسیم کرده اند.

گرچه قلعه ویژگی‌های خوبی برای جهانی شدن داراست و دارای ارزش باستانی و فرهنگی زیادی است، اما باید بپذیریم ثبت جهانی شدن هم به این سادگی‌ها نیست. از طرف دیگر قلعه فلک الافلاک مشکلات عدیده‌ای دارد که متاسفانه نادیده گرفته می‌شوند.

با وجود این همه اعتراض و جوی که برای مرمت آن راه افتاد هنوز آن‌طور که باید و شاید اقدامی صورت نگرفته است صنعت گردشگری در لرستان ضعیف است و همه این‌ها دلایلی هستند که به خاطر وجود آن‌ها باید احتمال رد شدن قلعه فلک الافلاک را برای ثبت جهانی دست‌کم در سال نخست در نظر بگیریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *