طراحی دکوراسیون بالکن و تراس ؛ بالکن ها فضاهای دوست داشتنی کوچکی هستند که در اکثر منازل آپارتمانی وجود دارند. برخی از بالکن ها با فضای مناسبی که در اختیار می گذارند، قابلیت این را دارند که به عنوان یک نشیمن کوچک در فضای باز عمل کنند.

بعضی دیگر نیز به قدری کوچک هستند که تقریبا دست شما را برای ایجاد هر گونه عملکردی در فضا بسته نگه می دارند. با این حال در همه بالکن ها، بزرگ یا کوچک، می توان با به کار بردن ایده های مناسب و خلاقانه فضاهای جمع و جور دلچسبی فراهم نمود که برای گذراندن اوقات فراغت شما در محیط باز مناسب باشد.

ایده های مختلفی هستند که اگر با کمی حوصله و سلیقه آن ها را به اجرا درآورید، بدون شک عاشق فضای نقلی بالکن خود خواهید شد. شما می توانید یک یا چند مورد از این ایده ها را با توجه به علاقه و فضایی که در اختیار دارید، برای اجرا مد نظر قرار دهید.

با پویانو و این ایده های خلاقانه جدید برای طراحی فضای کوچک بالکن منزلتان همراه شوید.

۱. یک کفپوش جذاب و متفاوت برای فضا انتخاب کنید

اولین قدمی که باید برای داشتن یک بالکن زیبا و دلچسب بردارید، انتخاب یک کفپوش مناسب است. یک کفپوش با طرح و رنگ خاص می تواند فضای بالکن شما را به محیط جذاب تری تبدیل کرده و به آن شکل دهد. اگر احساس می کنید بالکن بی رنگ و رو و خسته کننده ای دارید، انتخاب کفپوش می تواند یکی از بهترین راه های تغییر آن باشد. برای چنین تغییری می توانید از کفپوش های چوبی استفاده کنید. کفپوش های چوبی معمولا با طرح و رنگ گرم خود فضای دلنشینی در بالکن به وجود می آورند و بسیار زیبا هستند. همچنین می توانید از کفپوش های دیگر با طرح چوب نیز استفاده کنید.


۲. قالیچه کوچکی روی کف بالکن پهن کنید

یک قالیچه کوچک هم می تواند فضای بالکن شما را به زیبایی تعریف کند. وقتی یک قالیچه روی سطح بالکن خود داشته باشید، ناخودآگاه فضای بالکن را به مانند دیگر فضاهای خانه دلچسب خواهید یافت و ترغیب خواهید شد کمی از اوقات روزانه خود را به نشستن در بالکن اختصاص دهید.


۳. یک صندلی راحتی در فضا قرار دهید

بدون شک یکی از چیزهایی که یک بالکن دلچسب نیاز دارد، یک صندلی راحت و جمع و جور است. صندلی جزو حداقل مواردی است که باید حتما در فضای بالکن هر چند کوچک خود داشته باشید. برای لذت بردن از هوای آزاد و منظره اطراف، هیچ چیز به اندازه یک صندلی راحتی در فضای بالکن شما نیازمند توجه نخواهد بود.


۴. به فکر داشتن یک تخت کوچک باشید

اگر فضای بالکنی در که در اختیار دارید، کمی جادارتر باشد، فکر بدی نیست که یک تخت کوچک کم ارتفاع در محیط آن منظور کنید. حس دراز کشیدن در هوای دلپذیر یک بعد از ظهر آفتابی، مسلما آن قدر وسوسه کننده و لذت بخش است که احتمالا فکر داشتن چنین تختی ذهن شما را قلقلک می دهد. برای بهره بردن از چنین لذت کوچکی، کافی است یک تخت در اندازه مناسب برای فضای بالکن تهیه کنید.

۵. کوسن ها را هرگز فراموش نکنید

یک صندلی راحتی، یک تخت کوچک و یک سکوی نشیمن بدون چند کوسن گرم و نرم حتما چیزی کم خواهند داشت. حتما از یکی دو کوسن برای فضای نشیمن و استراحت بالکن خود استفاده کنید تا طی اوقاتی که در این فضا می گذرانید، راحت و آسوده باشید.

۶. میز عصرانه خود را در فضای بالکن بچینید

یکی از بهترین لذت های دنیا که در سطح و نوع خود بی رقیب به شمار می رود، میل کردن عصرانه در فضای آزاد و دنج بالکن است. اگر چنین حسی را تجربه کرده باشید، مطمئنا آن را با لذت یک عصرانه گران قیمت در کافی شاپ هم عوض نخواهید کرد. برای لذت بردن از چنین حسی، تنها چیزی که نیاز خواهید داشت یک میز کوچک به همراه یک یا دو صندلی است. اگر فضای کافی برای قرار دادن میز و صندلی را ندارید، می توانید از انواع تاشوی آن ها که فضای کمتری اشغال کرده و به راحتی قابل حمل هستند استفاده کنید تا هر گاه هوس یک عصرانه به سبک فضای باز به سرتان زد، به سادگی مقدمات آن را فراهم سازید.

۷. یک میز ثابت و جمع و جور برای خود بسازید

اگر به دلیل فضای کم بالکن، به هیچ وجه امکان استفاده از میز و صندلی را ندارید، ایده دیگری به شما پیشنهاد می کنیم. یک میز کوچک و جمع و جور روی لبه بالکن ایجاد کنید. برای ایجاد چنین فضایی کافی است یک تخته چوب با قطر و اندازه کافی را به لبه بالکن متصل کنید و دو صندلی اپن نیز پشت آن قرار دهید. میز عصرانه شما حاضر است. امتیاز داشتن چنین میزی در فضای بالکن، برخورداری از منظره ایست که با نشستن روی صندلی های اپن و میل کردن عصرانه خود شاهد آن خواهید بود.

۸. عملکرد آشپزخانه را در فضای باز تجربه کنید

برای آن ها که بالکن خانه شان کمی بزرگتر از این حرف هاست، ایده های بزرگتری نیز وجود دارد که می توان به اجرا درآورد. یکی از این ایده ها این است که یک آشپزخانه کوچک در بالکن خود داشته باشید. با داشتن چنین فضایی مسلما بهانه خوبی برای صرف وعده های غذایی مختلف در فضای باز پیدا خواهید کرد. لازم نیست برای ایجاد چنین فضایی همه امکانات یک آشپرخانه کامل را در بالکن خود داشته باشید، یک یخچال کوچک به همراه چند قفسه و کابینت کفایت خواهد کرد. با وجود چنین آشپزخانه ای دیگر نیازی نیست برای صرف عصرانه یا دیگر وعده های خود بین فضای بالکن و خانه در رفت و امد باشید.

۹. گلدان هایتان را به فضای باز بیاورید

باور کنید با انجام چنین کاری گلدان هایتان از شما سپاسگزار خواهند شد. همان قدر که گلدان ها در یک فضای باز از طراوت بیشتری بهره مند می شوند، شما نیز از داشتن آن ها در کنار خود حین لذت بردن از هوای آزاد بالکن مسرور خواهید شد؛ پس معطل نشوید و گلدان های خود را به بالکن دعوت کنید.


۱۰. یک دیوار سبز دوست داشتنی ایجاد کنید

دیوارهای بالکن را از حالت سرد و بی عملکرد درآورید. اگر حتی یک دیوار کوچک در اختیار دارید، چه بهتر که آن را با کاشتن گیاه به رنگ سبز درآورید. حالا با هر بار نظر انداختن به دیوار بالکن خود، یک منظره سبز دلچسب خواهید دید که روحتان را تازه می کند.


۱۱. طعم داشتن یک باغ مینیاتوری را بچشید

اگر فضای نسبتا بزرگی در بالکن خود دارید، به چند گلدان کوچک بسنده نکرده و به جای آن یک باغ کوچک به وجود بیاورید. داشتن یک باغ مینیاتوری سرسبز و زیبا از کوچک ترین دل خوشی هایی است که می توانید در فضای آپارتمان های امروزی داشته باشید. احتیاجی به گوشزد کردن این نکته نیست که نشستن در دل چنین باغی لذت گذران وقت در بالکن را چند برابر می کند.


۱۲. فضای خصوصی خودتان را داشته باشید

یکی از بهانه های همه ما برای عدم استفاده از فضای بالکن، دید اطراف به محیط آن است. با داشتن یک فضای خصوصی مسلما هیچ کس چنین بهانه ای نخواهد داشت. با استفاده از پارتیشن های کرکره ای یا بسیاری روش های دیگر، می توان دید اطراف را به محیط بالکن محدود کرد و یک فضای خصوصی دنج و راحت به وجود آورد تا برای گذراندن وقت در آن نگران دیده شدن توسط دیگران نباشید.

۱۳. به کمک سایه بان یک محیط خنک ایجاد کنید

آفتاب به همان اندازه که لذت بخش است، می تواند در بعضی ساعات روز آزار دهنده باشد. برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به فضای بالکن می توانید از نصب سایه بان های ساده استفاده کنید. با داشتن سایه بان محیط بالکن برای استفاده در روزهای گرم نیز خنک و مطبوع خواهد بود.



۱۴. در دکوراسیون فضا از قفسه های قدیمی کمک بگیرید

احتمالا در خانه اکثر شما قفسه های بدون استفاده و قدیمی یافت می شوند که نمی دانید با آن ها چکار کنید. شاید تا به حال چندین بار نیز به فکر دور انداختن آن ها افتاده باشید. دست نگه دارید. این قفسه های قدیمی و حتی از مد افتاده می توانند در فضای بالکن شما استفاده شده و دکور کوچک مناسبی ایجاد کنند. می توانید گلدان های خود را نیز در این قفسه ها قرار داده و به این شکل آن ها را سر و سامان دهید.

۱۵. از شمع و فانوس برای نورپردازی فضا استفاده کنید

به کمک شمع و فانوس می توانید یک فضای آرامش بخش برای داشتن شب های دلچسب در محیط بالکن خود ایجاد کنید. نور شمع و فانوس بسیار ملایم است و برای داشتن شب های رویایی در فضای بالکن بسیار مناسب خواهد بود.



۱۶. فضای بالکن را ساده و خلوت نگه دارید

در کنار به کار گیری هر یک از این ایده ها و طراحی بالکن، سادگی فضا را فراموش نکنید. محیط بالکن به دلیل فضای محدود باید تا حد ممکن خلوت باشد. از به کار بردن جزئیات زیاد و وسایل اضافه در فضا خودداری کنید و محیط را تا حد امکان ساده نگه دارید.



با اجرای هر یک از این ایده ها و یا به کارگیری متناسب آن ها در کنار هم، نشیمن کوچک فضای بالکن خانه تان آماده پذیرایی از شما در اوقات فراغت خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *