قطعا نخستین گام در ساخت یک اتاق مطالعه کارآمد انتخاب مکان مناسب برای آن است. در صورتی‌که اتاق مطالعه در قسمت مناسبی از خانه واقع نشده باشد هر چقدر هم که چیدمان و دکوراسیون کاملی داشته باشد باز هم از مطالعه در آن اتاق نتیجه مطلوبی نخواهیم گرفت.

درصورتی‌که مایل باشید برای خودتان اتاق مطالعه‌ای بسازید، به‌راحتی قادر خواهید بود یکی از قسمت‌های مختلف از خانه از قبیل اتاق‌های اضافی یا خالی، راهروهای خلوت، زیر پله‌ها، قناسی‌های خانه، اتاق‌های زیر شیوانی یا حتی قسمتی از اتاق نشیمن یا اتاق خواب‌تان را به دلخواه برای ساخت اتاق مطالعه اختصاص دهید. ولی به شرطی که قسمت مورد نظر شما شرایط لازم برای اتاق مطالعه شدن را داشته باشد.

اولین شرط در مورد انتخاب مکان مناسب برای اتاق مطالعه این است که شما در آن مکانی که برای اتاق مطالعه در نظر گرفته‌اید، احساس راحتی و آرامش کنید. به‌گونه‌ای که در فضای آن انگیزه لازم برای کار و مطالعه را داشته باشید.


بدیهی است که هر اتاق مطالعه‌ای باید از فضا و محیطی کاملا آرام و خلوت برای تمرکز و آرامش فرد در هنگام مطالعه برخوردار باشد. بنابراین دومین و مهم‌ترین شرطی که در مورد انتخاب مکان مناسب برای اتاق مطالعه باید بدان توجه شود، این است که مکان مورد نظر عاری از هرگونه سروصدای اضافی بوده و محیطی آرام و خلوت بر آن حاکم باشد.


نکات مهم طراحی داخلی و دکوراسیون اتاق مطالعه مدرن


در طراحی داخلی و دکوراسیون اتاق مطالعه خوب باید نکات مهمی را در نظر بگیرید که در ادامه به بررسی این نکات خواهیم پرداخت.

نورپردازی


بهره‌مندی از یک سیستم نورپردازی مناسب در دکوراسیون اتاق مطالعه مسئله‌ای بسیار مهم و حائز اهمیت است، به‌گونه‌ای که اتاق مطالعه همواره از نور مناسب و کافی برخوردار باشد. کمبود نور در اتاق مطالعه (به‌ویژه در تاریکی شب) به خواب ‌آلودگی و کسالت و در نتیجه حواس پرتی و عدم تمرکز منجر خواهد شد و نور بیش از اندازه‌ نیز سبب خستگی و اذیت شدن چشم‌‌ها می‌شود.

بنابراین لازم است تا در دکوراسیون اتاق مطالعه‌تان در کنار استفاده از چراغ یا لوستر سقفی از یک یا چند چراغ مطالعه (رومیزی، ایستاده یا دیواری) در جهت تأمین نور کافی برای مطالعه استفاده کنید. اغلب گفته می‌شود که بهتر است در نورپردازی اتاق مطالعه از ترکیب نورهای زرد و سفید استفاده کنیم ولی به‌طور کلی در این زمینه مختارید که برحسب سلیقه یا عادت از هرکدام که مایل بودید استفاده کنید.

نورپردازی در دکوراسیون اتاق مطالعه

شاید کمی دور از ذهن بیاید، ولی گفتنی است که طرح و رنگ دیوارها از دیگر عوامل مهمی هستند که تأثیر فروانی بر تمرکز و روحیه شما ایفا می‌گذارند. بنابراین شایسته است که در طراحی داخلی و دکوراسیون اتاق مطالعه به طرح و رنگ دیوارها توجه‌ بیشتری شود. در دکوراسیون اتاق مطالعه مدرن برای دیوارها هم می‌توانید از رنگ‌های خنثی استفاده کنید که نظم و هماهنگی میان اجزای مختلف دکوراسیون را به ارمغان می‌آورند و هم می‌توانید از رنگ‌های آرامش‌بخشی هم‌چون رنگ‌های سبز و آبی (از نظر روان شناسی رنگ‌ها برای فضای اتاق مطالعه بسیار مناسب هستند.) استفاده کنید.

از رنگ‌های قرمز، نارنجی و سایر رنگ‌های این چنینی بهتر است تا جایی که امکان دارد استفاده نکنید. البته استفاده از طیف‌های مختلف یک رنگ نیز ایده جالبی بوده و به دکوراسیون اتاق مطالعه هیجان و جذابیت بیشتری می‌دهد.

رنگ دیوارها در دکوراسیون اتاق مطالعه

کتابخانه
در هر اتاق مطالعه‌ای وجود کتاب‌خانه‌ای برای نگهداری از کتاب‌ها جزو ملزومات به‌شمار می‌رود. این‌که شما در اتاق مطالعه‌تان باید از چه نوع کتاب‌خانه‌ای با چه گنجایشی استفاده کنید، تا حد زیادی به دکوراسیون اتاق مطالعه شما و حجم کتاب‌ها و جزواتی که دارید وابسته است. استفاده از کتاب‌خانه در اتاق مطالعه در کنار اینکه از پراکندگی کتاب‌ها و در نتیجه بی‌نظمی و برهم ریختگی اتاق مطالعه جلوگیری می‌کند، به شما این امکان را می‌دهد که کتاب‌هایتان را به صورت منظم دسته بندی کنید و در قفسه‌های جداگانه‌ قرار دهید.

قرار دادن اکسسوری‌هایی همچون قاب عکس‌های خانوادگی، مجسمه‌های کوچک گلدان‌های گل و… در قفسه‌های کتابخانه کمک شایانی به زیبایی بیشتر کتابخانه و دکوراسیون اتاق مطالعه خواهد کرد.

کتابخانه در دکوراسیون اتاق مطالعه

در صورتی که شما قصد ایجاد اتاق مطالعه‌ای در قسمتی از فضای اتاق نشیمن، اتاق خواب یا سایر قسمت‌های خانه را داشته باشید، می‌توانید از قفسه‌‌ها یا کمدهای کتابخانه به‌عنوان پارتیشنی که اتاق مطالعه را از قسمت مورد نظر جدا می‌کند استفاده کنید.

میز مطالعه
شما در دکوراسیون اتاق مطالعه خود علاوه‌بر کتابخانه به میز مطالعه‌ای برای انجام تکالیف درسی یا سایر کارهای عملی از قبیل تحقیقات، طراحی، یادداشت‌ برداری، استفاده از لپ تاپ و… نیاز خواهید داشت. یک میز و صندلی مطالعه مناسب، میز و صندلی‌ای است که روی آن‌ احساس خستگی یا بدن درد نکنید و به هنگام کار یا مطالعه آسیبی به چشم‌ها یا آناتومی بدن شما وارد نگردد (از نظر طرز نشستن و فاصله چشم با کامپیوتر یا کتاب). میز و صندلی های مدرن دارای انواع و مدل‌های بسیار متنوع و گسترده‌ای هستند که می‌توانید به دل‌خواه از هر کدام آن‌ها که مناسب فضا و دکوراسیون اتاق مطالعه‌ شما باشند استفاده کنید.

نکات مهم در طراحی داخلی و دکوراسیون اتاق مطالعه مدرن

برای تزیین میز مطالعه‌تان بهتر است از وسایل و اکسسوری‌هایی کاربردی از قبیل چراغ مطالعه، جامدادی رومیزی، ساعت‌، تقویم، گلدان گل، دفترچه یادداشت، سطل زباله و… استفاده کنید. با این کار شما در کنار تکمیل و تزیین فضای آزاد روی میز مطالعه، به مجموعه‌ای از ابزار و وسایل مورد نیازتان دسترسی آسانی خواهید داشت. کشوهای میز مطالعه‌ (در صورت وجود) نیز برای نگهداری ابزار و وسایل مهم شما بسیار مناسب است.

تزیین میز مطالعه در دکوراسیون اتاق مطالعه

پنجره
هر چند وجود پنجره در اتاق مطالعه ضروریت چندانی ندارد، ولی درصورتی‌که شانس با شما یار باشد و در اتاق مطالعه‌تان پنجره‌ای داشته باشید، می‌توانید به‌وسیله قرار دادن میز مطالعه یا مبل و صندلی‌های راحتی‌ جلوی پنجره، احساس شادابی و آرامش بیشتری به هنگام مطالعه یا کار داشته باشید. باید در نظر داشته باشید که اگرچه وجود یک پنجره در اتاق مطالعه بر زیبایی دکوراسیون اتاق مطالعه و آرامش‌بخشی فضای آن تأثیر مضاعفی دارد، ولی چنان‌چه پنجره اتاق روبه مکان‌های پرتردد و شلوغ از قبیل خیابان یا کوچه که مکان‌هایی پر سروصدا هستند باشد، نه‌تنها وجود پنجره کمک کننده نخواهد بود بلکه سبب سلب ‌آرامش و عدم تمرکز شما نیز خواهد گردید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *