شايد به اين فکر افتاده باشيد که با تغيير دکوراسيون اطراف خود، تنوعي در زندگي روزانه تان ايجاد کنيد و از اثرات مثبت اين امر استفاده نماييد. عموما ايجاد يک تغيير رنگ ساده در اجزاي دکوراسيون يا به کارگيري طرحي متفاوت در المان هاي اصلي و تاثيرگذار محيط مي تواند شما را به هدفتان نزديک کند.
داشتن يک الگوي رنگي با طرح هاي خاص، نظير آنچه در اجزاي بافتي و منسوجات دکوراسيون مشاهده مي کنيم

مي تواند بهترين روش براي تغيير وضعيت دکوراسيون و بهبود فضاي اتاق ها باشد. اين المان ها مي تواند شامل منسوجاتي همچون روبالشي ها، کوسن ها، قاليچه کفپوش اتاق ها و ديگر لوازم داخلي باشد که عموما استفاده از طرح هاي پارچه اي در آنها متداول است. با تغيير چنين طرح هايي مي توان فضاي اتاق را به طور چشمگيري سرزنده تر و شاداب تر جلوه داد و انرژي بيشتري در محيط ايجاد کرد. در واقع مي توان گفت اين تغيير طرح و رنگ در اتاق، کليد اصلي تغيير دکوراسيون فضاهاي داخلي شما است.


نکته هايي براي طراحي دکوراسيون داخلي, نکاتي براي طراحي داخلي
داشتن يک الگوي رنگي با طرح هاي خاص بهترين روش براي بهبود فضاي اتاق ها باشد
اما ايجاد اين تغييرات بايستي در چهارچوب خاصي انجام شود و از اين جهت دانستن برخي نکات، در جهت رسيدن به يک طراحي دکوراسيون ايده آل، لازم و ضروري به نظر مي رسد.

به همين دليل طراحان حرفه اي دکوراسيون معمولا ضوابط و اصول خاصي را در طراحي هاي خود رعايت مي کنند تا با کنار هم قرار دادن اجزاي مختلف دکوراسيون همراه با رعايت برخي نکات عمومي، ترکيبي موزون و هماهنگ ايجاد نمايند. رعايتي نکاتي که در ادامه باهم ميخوانيم، مي تواند براي شما هم مفيد باشد.

  1. لازم نيست که طرح ها و الگوهايي که در قسمت هاي مختلف دکوراسيون خود از آنها استفاده مي کنيد، حتما با يکديگر همخواني و تطبيق ظاهري داشته باشند. تنها کافي است حسي که از به کارگيري آنها در طراحي دکوراسيون انتظار داريد، برايتان برآورده شود. اما دقيقا منظور از دريافت اين حس مثبت که از آن صحبت مي کنيم، چيست؟ سعي کنيد از منسوجات با طرح ها و الگوهايي استفاده کنيد که با يکديگر اشتراکات بينابيني داشته باشند.

  • به عنوان مثال بهتر است اين طرح ها داراي رنگ هايي مشابه باشند و به طور غالب اين رنگ ها در بخش هاي مختلف طرح مورد نظرتان تکرار شده باشد. همچنين در ديگر بخش هاي اتاق نيز همان را تکرار کنيد تا به صورت شالوده اصلي دکوراسيون خودش را نشان دهد و هماهنگي و هارموني که به آن نياز داريد، در دکوراسيون تامين گردد.

  • به عنوان مثال اگر دوست داريد تم اصلي دکوراسيون فضاي داخلي مورد نظرتان، شامل رنگ هاي بنفش و ياسي باشد، بايستي تمام اجزا همچون تابلوهاي هنري، پارچه هاي مبل ها و کاناپه، کوسن هاي اتاق نشيمن يا بالشت ها و روتختي اتاق خواب، صندلي ها و … نيز ترکيباتي از همين رنگ هايي داشته باشند که انتخاب کرده ايد.
  • به اين ترتيب همه گوشه و زواياي محيط در بردارنده يک طيف رنگي خاص خواهند بود که به عنوان رنگ اصلي دکوراسيون شناخته مي شود.
  • ابعاد و اندازه هايي که براي طرح هاي رنگي و نقش و نگاره هاي مورد استفاده خود، در نظر مي گيريد
  • را محدود نکنيد. به عنوان مثال اگر از طرح خاصي براي بخشي از اجزاي بافتي و منسوجات موجود در دکوراسيون خود استفاده مي نماييد که داراي رنگ هاي خاصي هستند، سعي کنيد از اين طرح و رنگ در ديگر بخش هاي دکوراسيون در ابعاد و اندازه هاي مختلف نيز بهره بگيريد.
  • سعي کنيد در وسايلي که اندازه هاي بزرگي دارند از طرح هايي با نقوش بزرگ تر و پترن هاي درشت تر استفاده کنيد.
  • اجزاي کوچک تر دکوراسيون براي استفاده از الگوها و نقش و نگارهاي ريز و شلوغ، مناسب تر هستند. همچنين در نظر داشته باشيد که معمولا وسايل بزرگي که در فضاي داخلي قرار مي گيرند، خاص و يکتا هستند، در حالي که اجزاي کوچک تر دکوراسيون مي توانند به تعداد بيشتري در چيدمان محيط موجود باشند و در قسمت هاي مختلف به کار گرفته شوند.

  • طراحي دکوراسيون داخلي,نکاتي در طراحي دکوراسيون داخلي
    اجزاي کوچک تر دکوراسيون براي استفاده از الگوها و نقش و نگارهاي ريز و شلوغ، مناسب تر هستند
  • سعي کنيد طرح هاي رنگي که در دکوراسيون به کار مي بريد، مانند پلي ارتباط دهنده ميان اجزاي مختلف رنگي در چيدمان و دکوراسيون اتاقتان باشد. براي اين منظور بايستي طرح ها و پترن هايي که براي منسوجات و المان هاي بافتي دکوراسيون انتخاب مي کنيد
  • دربردارنده طيف هاي رنگي يکسان يا مشابه عناصر مختلف در فضاي داخلي محيط باشد. به عبارت ديگر، يک طرح مناسب با رنگ هاي ايده آل بايستي بتواند، رنگ ديوارها يا کاغذ ديواري اتاق شما را با مبلمان، کفپوش‌ها، و ديگر المان هاي اصلي محيط مرتبط سازد.
  • پترن ها و طرح هاي پارچه اي به کار رفته در دکوراسيون بايستي از نظر سبک و طراحي با يکديگر همخواني داشته باشند. به عنوان مثال اگر طرحي که براي بخشي از دکوراسيون انتخاب کرده ايد، ظاهري سنتي داشته باشد،
  • چنين طرحي با مدل هاي مدرن تناسب نخواهد داشت. در نتيجه از کنار هم قرار گرفتن چنين اجزاي ناهماهنگي، فضاي ظاهري اتاق از هم گسيخته، نامرتب و بدون هارموني و احساس نظم محيطي به نظر خواهد رسيد.

  • دکوراسيون و چيدمان خانه, طرح هاي خاص دکوراسيون منزل
    پترن ها و طرح هاي پارچه اي در دکوراسيون بايد با يکديگر همخواني داشته باشند
  • ترکيب هاي رنگي به کار رفته در طراحي پترن ها و نقش و نگاره هاي موجود در عناصر دکوراسيون بايستي در ترکيب با يکديگر قرار گيرند و به عبارتي روي يکديگر بنشينند. اگر رنگ هاي موجود در طراحي اين اجزا کاملا با هم تناسب نداشته باشند، زيبايي بصري مورد انتظارتان در محيط ايجاد نمي شود و اين امر به سردرگمي شما در طراحي بخش هاي مختلف دکوراسيون منجر مي گردد.

  • گاهي اوقات انتخاب طرح و رنگ با توجه به سليقه شخصي خودتان، و کسب تجربه در طراحي دکوراسيون، مي تواند گوشه و زواياي بيشتري از اين کار را پيش رويتان باز کند و به اين ترتيب به نکات تازه اي پيرامون ترکيبات رنگي، انتخاب طرح هاي مناسب و چيدمان دکوراسيون پي خواهيد برد.
  • سعي کنيد از نکات گفته شده در اين مطلب به عنوان اصولي کليدي و اصلي در طراحي هاي خود بهره بگيريد تا بتوانيد با اعتماد به نفس بيشتري انتخاب هاي خودتان را انجام دهيد و نتايج ايده آلي کسب کنيد. البته فراموش نکنيد که براي ايجاد خلاقيت و رسيدن به تجربه هاي جديد هميشه لازم نيست خودتان را محدود کنيد. بهتر است گاهي اوقات قوانين را بشکنيد!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *