نازک کاری ساختمان چیست؟

پوشش نهایی که بر روی ساختار زیرین ساختمان قرار می‌گیرد و روکشی که در داخل ساختمان برابر چشم بیننده قرار می‌گیرد، نازک کاری خوانده می‌شود. مصالح نازک کاری آخرین مصالحی هستند که کفها، دیوارها و سقف‌ها را پوشش می‌دهد.

نازک کاری ساختمان شامل مراحلی است که پس از سفت کاری ساختمان (احداث بنا ، ستون ها و …) انجام میشود و شامل پوشش ظاهری ساختمان میشود.در کل به کلیه عملیات هایی نظیر کاشی کاری ، نقاشی دیوار ها و سقف ساختمان, برق کاری کلید و پریز ها ، نصب تاسیسات از قبیل لوله ها و شوفاژساختمان و در نهایت نصب درب و پنجره ها طبق خواسته مشتری میگویند.

تفاوت سفت کاری و نازک کاری‌
احداث ساختمان کلاً شامل دو قسمت سفت کاری و نازک کاری است.

سفت کاری شامل عملیات پی کنی، ریختن بتن فونداسیون، کرسی چینی، تیر و ستون، بادبند، دیوار برشی، دیوارچینی و سقف است. عملیات سفت کاری مربوط به احداث بنای اصلی ساختمان و عملیات نازک کاری مربوط به تزئینات ساختمان می باشد.
‌نازک کاری شامل تمامی عملیات اجرایی به جز سفت کاری بوده و شامل اندودکاری، عایق کاری، سنگ کاری، کاشی کاری، نقاشی، برقکاری، تاسیسات، نصب در و پنجره است.‌
مراحل نازک کاری ساختمان
دیوار سازی (دیوار چینی) ساختمان
شمشه (چوب چارترش) گیری دیوارها
گچ و خاک دیوارها
سفید کاری دیوارها
کشته کشی دیوارها
سنگ قرنیز دور دیوار
کف سازی نهایی
اب بندی (عایق بندی دیوارها) سرویس ها
فرش کف ساختمان ( پهن کردن ملات در کف ساختمان)
کاشی کاری دیوارهای ساختمان
عمیات سقف و انواع سقف ساختمان (گچ کاری یا سقف کاذب)
نمای ساختمان
عایق کاری ثانویه
مراحل تمیز کاری
دیوار سازی(دیوار چینی) ساختمان
دیواری که از آجر یا با سنگ آمیخته یا با مصالح دیگر با ملات سیمان یا ماسه آهک یا ملات باتارد چیده شده است. نمای دیوار (بارو) را می‌توان از ابتدا با نما سازی بیرونی پیوسته ساخته و به تدریج بالا برد به طوری که هر ردیف آجر چینی قسمت جلوی کار آجر تراشیده گذارده و پشت آنرا از آجر فشاری یا سایر مصالح می‌چینند.‌ ضخامت و مقاومت هر دیوار (بارو) ارتباط مستقیم به نوع کاربری آن دارد.

از انواع آجر های مورد استفاده می توان به بلوک‌هاي سوراخ‌دار سفالی اشاره کرد که به علت وزن سبک نسبت آجر فشاری و عایق حرارتی نسبتا ضعیف آن ، امروزه کاربرد فراوانی دارد.

استفاده از آجرهای سوراخ دار سفالی در دیوارهای باربر می تواند خطرناک باشد.چراکه این توع آجر ترد و شکننده است.

آجر سوراخ دار سفالی
شمشه (چوب چارترش) گیری دیوار ها
پس از دیوار(بارو) چینی با توجه اینكه دیوارهای خالی را به صورت سفالی (آجر چینی بدون شمشه ملات) می‌چینند، دقت این گونه حصار چینی از لحاظ شاقول بودن و تراز بودن بسیار مهم است. به وسیله شمشه گیری ، دیوار را همسطح قرار می‌دهند.‌ بدین صورت كه نخست با چشم بلندترین نقطه دیوار را تعیین می‌كنند (که این کار در سطح نما انجام میشود) و سپس با گچ و ماله نقطه صافی را در آن محل ایجاد می کنند و پس از آن ، این نقطه را با شاقول به زیر منتقل كرده و سطح كوچكی را نیز با گچ و خاك زیر دیوار (بارو) ایجاد می کنند سپس در گوشه دیگر دیوار (حصار) نقطه ای را انتخاب می کنند و دوباره با گچ وخاك نقطه صاف و مسطحی را در آن‌ ایجاد ‌‌می کنند.

گچ و خاک دیوارها
در این مرحله به خاك رس الک شده نیاز هست که باید ابتدا خاک رس را الك كرده و با گچ به نسبت معین مخلوط کنید. نسبت این آمیخته در اصطلاح بنائی به قدرت گچ و یا زودگیری آن وابستگی دارد که بسته به نوع گچ هست. هر قدر گچ زودگیرتر باشد به خاك رس بیشتری احتیاج هست.
در اکثر موارد معمولاً به نسبت تقریبی ۵۰ درصد خاک و ۵۰ درصد گچ اکتفا می کنند.

علت مصرف خاك در گچ و خاك این است كه هم ملات ارزانتر تمام می‌شود و هم ملات دیرگیرتری بدست می‌دهد.

سفید کاری دیوارها
بعد از اتمام مرحله گچ و خاك و خشك شدن آن اقدام به سفید كاری می‌كنند‌. ‌‌
سفید کاری دیوار ها با استفاده از گچ سفید انجام میشود.

سفید کاری دیوار ساختمان
کشته کشی دیوارها
به دلیل زود گیر بودن گچ نمی‌توان سطح آن را صیقل (صاف) نمود‌. به همین دلیل پس از مرحله سفید كاری و قبل از آنكه ملات گچ خشك شود، روی آن را یك ورقه كشته به ضخامت چند دهم میلیمتر می‌كشند و با ماله خوب پرداخت (صاف) می‌كنند تا سطحی كاملاً صاف و حاضر نقاشی با رنگ به دست آید.

كشته ملات گچی است كه دیگر سخت نمی‌شود‌ و آن را بدین طریق تهیه می‌نمایند كه نخست پودر گچ را از الك بسیار ریزی گذرانیده و آنوقت آن‌ را همانند تعبيه ملات گچ معمولی توی آب می‌پاشند و به وسیله هم زدن ملات از سفت شدن آن جلوگیری می کنند. عمل همزدن را‌ تا حدود ۱۵ دقیقه پیوسته ادامه می دهیم تا گچ حداكثر زیاد شدن حجم خود را بدست آورد.
این ملات كاملاً یكنواخت بوده و هرگز سخت نمیشود بلكه در اثر تبخیر سطحی آب داخل آن خشك می‌شود. گچ ساختمانی به رنگ سفید بوده و به دلیل سطح صاف ، روی آن را می‌توان نقاشی کرد.

پس از این مرحله این امکان فراهم میشود تا عملیات گچ بری انجام شود که همان ایجاد اشکال زیبا مانند گل و نقوش برجسته روی سقف است.

سنگ قرنیز دور دیوارها
با توجه به این كه گچ در مقابل رطوبت مقا‌وم نبو‌ده و به سرعت فاسد می‌شود، برای جلوگیری از رسیدن رطوبت به دیوار‌ گچ برای اینکه شستشو کف ساختمان ، آسیبی به گچ دیوارها نرساند، دور تا دور دیوارها را به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر را یك سنگ پلاك كار می‌گذارند، كه به آن اصطلاحاً قرنیز می‌گویند. از سنگی از جنس های تراورتن ، مرمر یا … کار می کنند که به آن عملیات قرنیز زدن دور دیوار گفته میشود.

قرنیز دور دیوارها
کف سازی نهایی
‌نوسازی در آن قسمت از ساختمان اجرا می‌شود كه سطح مفید سالن‌ها و اتاق‌ها و سرویس‌ها و انبارها و غیره را تشكیل می‌دهد. با توجه به محل، استفاده از كف سازی انواع مختلفی دارد مخصوصاً برای‌ كف سازی واحدهای مسكونی، انواع مصالح لوكس و تزئینی‌ از قبیل انواع ‌موزاییك یا سنگ و ‌كاشی‌های لعابی و‌انواع پاركت و یا كفپوش‌های دیگر موجود است.

کف سازی به نصب سازه های مختلف از قبیل سرامیک و موزائیک و … روی کف سالن ها و سایر بخش های ساختمان می گویند.

آب بندی (عایق بندی اولیه) سرویس ها
این مرحله به منزله عایق بندی قسمت های مختلف کف سالن ها و … در قسمت هایی نظیر کف شور انجام میشود.

فرش کف ساختمان (پهن کردن ملات در کف ساختمان)
‌برای عمل فرش کف ابتدا در گوشه‌های هر قسمت یک قطعه سنگ ساییه شده یا موزاییک یک اندازه به طوری که تراز روی چهار نقطه باشد قرار می‌دهند. سپس ریسمانی نازک و محکم به اضلاع بسته و خط گونیا ۹۰ درجه را به گوشه‌های انتقال می‌دهند. بعد ملات را کف آن پهن می‌کنند و کف را فرش می‌نمایند. البته ریسمان‌ها را به ترتیب جابه‌جا می‌کنند.

چنانچه كف دارای شیب باشد یعنی اگر در كف سرویس كف شور كار گذاشته باشد محل سرویس را باید با كفپوش‌هائی كه ابعاد آن كوچكتر باشد فرش نمائیم. این ابعاد بستگی به بزرگی و كوچكی سرویس دارد زیرا با قطعات بزرگ ‌نمی‌توان شیب‌های لازم را در مكان‌های كوچك اجراء نمود. ولی چنانچه كف سرویس دارای شیب نباشد می‌‌توان برای فرش آن از هر اندازه كف پوش استفاده نمود مانند سرامیك، موزائیك، سنگ، كاشی‌های مخصوص كف،.

و به اصطلاح دیگر به پهن کردن ملات با ضخامت معیّن در کف سالن ها گفته میشود.بدین منظور در چهار نقطه سالن یا اتاق چند نقطه مرجع قرار داده و با ریسمان یا نخ بنایی به هم متصل می کنند.سپس ملات را پهن می کنند.

نحوه اجرای خط گونیا

ابتدا از گوشه‌ها دو ریسمان عمود بر هم بسته و ۶۰ سانتیمتر به یک طرف نشان گذارده ضلع هم‌جوار ۸۰ سانیتمتر علامت گذاری کرده و در این حالت خط ارتباط بین این دو باید ۱۰۰ سانتیمتر کامل باشد که در مغایرت ریسمان را جابجا کرده تا نقطه ۱۰۰ سانتیمتری تکمیل شود که در این صورت زاویه ۹۰ درجه درست است.

کاشی کاری دیوارهای ساختمان
برای نصب كاشی روی دیوار ها ابتدا زیر كاشی را در كف به وسیله گچ یا ماسه تراز می‌نمایند و بعد كاشی را به حال تراز و شاقول نصب نموده و موقتاً با قطعه‌ای از گل رس تازه تعادل آن را حفظ می‌نمایند بعد دوغ آب پر از سیمانی با ماسه نرم ساخته و آهسته آهسته پشت آن را در دو یا سه مرحله پر می‌نمایند.

پس از خشک شدن کامل کاشی ها به دیوار، آنها را (با سیمان سفید) بندکشی می کنند.

کاشی کاری دیوارها
عملیات سقف و انواع سقف ساختمان (گچ کاری یا سقف کاذب)
در این مرحله بسته به نیاز و کاربری ساختمان از انواع عملیات سقف ساختمان نظیر گچ بری، سقف کاذب یا … استفاده میشود.

نمای ساختمان
نمای ساختمان ظاهر بیرونی ساختمان است و از اهمیت خاصی برخوردار است.

نما های متفاوتی وجود دارد از جمله آجرنما، سرامیک و ….

نمای ساختمان باید با سطح زیر اتصال كافی داشته باشد تا هنگام بروز زلزله خطر جدا شدن و فرو ریختن آن وجود نداشته باشد‌.
نما باید قابلیت تحمل شرایط اقلیمی خاص هر منطقه را داشته باشد. مثلا در مقابل بارندگی مقاومت خوبی داشته باشدیا در مقابل آفتاب شدید حالت خود را از دست ندهد.
از به كار بردن قطعات سنگین در نما پرهیز شود.
عایق کاری ثانویه
عایق کاری ثانویه شامل قیر گونی کردن قسمت هایی نظیر دیوارهای بیرونی یا پشت بام ساختمان میباشد.

هنگام اجرای عایقكاری با قیر و گونی قیر اندود انجام می‌شود باید موارد زیر را رعایت شود.

عایقكاری به هنگام بارندگی مجاز نیست.
عایقكاری بر روی سطوح مرطوب مجاز نیست.
عایقكاری جامد را تا هنگامی كه گرم و روانند باید مصرف كرد.
دمای قیر های مورد مصرف نباید بیش از ۱۷۷+ درجه سلسیوس باشد.
راه رفتن روی سطوح عایقكاری شده باید با احتیاط و با استفاده از كفش‌های بدون میخ انجام شود.
مصرف میخ برای محكم كردن لایه‌های عایقكاری مجاز نیست.
لایه‌های عایق باید از هر طرف ۱۰ سانتیمتر همپوشانی داشته و به قیر مناسب كاملاً به هم چسبانده شوند در همپوشانی لایه‌ها باید لایه‌های رویی در سمتی قرار گیرند كه مطابق شیب بندی انجام شده آب از روی آنها به سمت لایه ریزی سرازیر شود.
هنگامی كه عایقكاری در بیش از یك لایه انجام می‌شود‌، لایه‌های متوالی عایق باید عمود بر هم قرار گیرند.
سطوح عایقكاری شده باید پس از تكمیل لایه محافظی پوشانده شوند.
عایقكاری با عایق‌های رطوبتی آماده‌، مطابق روش‌های توصیه شده توسط سازندگان انجام شود‌.
ایجاد زیر سازی مناسب برای انجام عایقكاری ضروری است‌.
مراحل تمیز کاری
این مرحله شامل تمیز کاری و تحویل پروژه به مشتری می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *