امروزه همه‌ی ما اطلاعاتی راجع به میلگرد داریم و از طریق پیرامون خود تا حدودی می‌دانیم که یکی از مصالح مورد استفاده در سازه‌ها است. سوالی که شاید برای ما مطرح شود این است که به طور کلی، میلگرد چیست و چگونه از ساختمان محافظت می‌کند؟ این‌ها سوالاتی هستند که ما در این مقاله به آن‌ها پاسخ خواهیم داد و در خصوص اینکه میلگرد چیست ؟ و چه ویژگی دارد برای شما صحبت می کنیم و به طور کل به معرفی میلگرد در این مقاله می پردازیم.

میلگرد چیست ؟
در جواب میلگرد چیست ؟ می توان گفت میلگرد، در واقع به فولادی گفته می‌شود که نام دیگر آن آرماتور است. این فولاد که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، به دلیل شکل سیم یا آرماتور مانند آن، به آن فولاد میلگرد گفته می‌شود. در حقیقت میلگرد در انواع مختلف از جمله میلگرد ساده و میلگرد آجدار ، به عنوان یک الگو برای بهتر متصل نمودن بتن‌ها به هم می‌باشد.

تاریخچه‌ی میلگرد و معرفی آن
تاریخچه‌ی کشف میلگرد برای اولین بار از آن جایی شروع شد که، جوزف لوئیس در سال ۱۸۰۰ میلادی پی برد که برای افزایش مقاومت بتن در مقابل نیرو‌های کششی می‌توان به آن‌ها میله‌های فولادی نازکی افزود. همین امر سبب شد که جوزف سازه هایی بسازد که هم در برابر نیرو‌های کششی و هم در برابر نیروهای فشاری، مقاومت چشمگیری داشته باشد. از این رو اقدام به معرفی این میلگرد‌ها کرد.
به تدریج شرکت‌های ساختمانی نیز در سازه‌های خود شروع به استفاده از این میله‌های فولادی کردند. از این رو استفاده از این محصول افزایش پیدا کرد، اما کماکان روش استانداردی برای تولید آن وجود نداشت.
با گذشت زمان در سال ۱۸۷۸ میلادی اولین سیستم برای تولید استادارد این میله‌های نازک فولادی توسط تادئوس هیات ارائه شد. تا اینکه در دهه ۱۹۵۰ اغلب شرکت‌های ساخت و ساز در ایالات متحده آمریکا، از میلگرد به منظور تقویت بتن در سازه‌های خود استفاده می‌کردند.

میلگرد‌ها چگونه از ما محافظت می‌کنند؟
از اغلب سازه‌های ساختمانی که تا به امروز به دست بشر ساخته شده است، جهت افزایش استحکام بنا استفاده می‌شود. و اما نکته ای که موجب پیدایش میلگرد‌ها شد، وجود نقطه ضعفی در بتن‌ها بود.
همانطور که میدانیم بتن‌ها مقاومت بالایی در برابر نیروهای فشاری دارند اما، در مقابل نیرو‌های کششی و چرخشی نمی توانند مقاومت چندانی از خود نشان دهند. همین امر موجب شد که میلگرد‌ها به وجود آیند و از سازه‌ها در مقابل نیرو‌های کششی محافظت کنند. در واقع میلگرد‌ها نقش تقویت بتن را دارند.
وقوع زلزله از اغلب زمان هایی است که می‌توان وجود میلگرد‌ها را حس کرد و از نقش آن‌ها در محافظت از ساختمان و ساکنان مطلع شد، زیرا سبب افزایش مقاومت کششی بتن می‌شوند و از شکستن و ترک خوردگی آن جلوگیری می‌کند و در نهایت باعث می‌شود که ساختمان در برابر زلزله استحکام زیادی داشته باشد.

میلگرد چه ویژگی هایی دارد؟
همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، جنس میلگرد از فولاد است. فولاد ضریب انبساط حرارتی تقریبا یکسانی با بتن مدرن دارد. انواع مختلف میلگرد ویژگی های متفاوتی دارد، به عنوان مثال: میلگرد معمولی از جنس فولاد گرمادیده بدون پرداخت سطحی ساخته می‌شود و همین دلیلی است بر زنگ زدگی میلگرد. از آن جایی که زنگ زدگی حجم زیادی از فولادی که از آن تشکیل شده است به خود می‌گیرد باعث فشار شدید داخلی به بتن می‌شود. و در نهایت منجر به ترک خوردگی، پاشیدگی و خرابی ساختاری می‌شود.
روشی که باعث افزایش اصطکاک این میله‌های فولادی می‌شود قرار گرفتن آن‌ها در اعماق اعضای سازه است.
اما زمانی که انتهای میلگرد خم شده و قلاب شده باشد در سازه‌ها از مقاومت فشاری بالای بتن استفاده می‌شود.
بعضی از میلگرد‌ها نیز با فیبر تقویت می‌شوند، این نوع میلگرد‌ها پلاستیکی هستند که در محیط هایی با خردگی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی های میلگرد
مشخصات فنی میلگرد
میلگرد‌ها عموما با استفاده از انواع گوناگون فولاد طی فرآیند نورد گرم تولید می‌شوند. اغلب میلگرد‌ها از فولاد تازه تولید شده ساخته می‌شوند. اما گاهی برای تولید میلگرد از ضایعات آهن نیز استفاده می‌شود.
میلگرد ها در انواع مختلف قطر در بازار موجود می‌‌باشند. قطر کم آن ها بین ۶ تا ۱۰ میلی متر، می‌‌توانند به صورت شاخه ای، یا به صورت قرقره و کلاف تهیه شوند. وزن این کلاف ها حدود ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلو گرم است. میلگرد‌های با قطر بیشتر به صورت شاخه‌های ۱۲ متری عرضه می‌‌شوند. هر چه طول میلگردها بیشتر باشد، درصد افت و ریز کمتر و در عوض حمل و نقل آن ها مشکل تر است.
در حقیقت میلگرد‌ها باید حاوی اطلاعات شناسایی خاصی باشند که از طریق آن‌ها بتوان مشخصات آن را تعیین کرد. این مشخصات باید برای هر میلگرد معلوم باشد، زیرا تعیین کننده‌ی استاندارد میلگرد‌ها است.
۱٫ شماره شناسایی اندازه‌ی میله
۲٫ نوع فولاد مورد استفاده
۳٫ شناسه‌ی درجه‌ی میلگرد
۴٫ نشانه‌ی اختصاری تولید کننده میلگرد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *