رشته نقشه‌کشی ساختمان درزمینهٔ صنعت و در گروه معماری و ساختمان شاخه کاردانش، قرار دارد. یکی از رشته‌های پرطرفدار شاخه کار و دانش، رشته نقشه‌کشی می‌باشد و موفق بودن در این رشته به عواملی همچون داشتن علاقه کافی، داشتن قدرت تجسم بالا، داشتن زمینه ریاضی، داشتن سلیقه و آگاهی درزمینهٔ طراحی بستگی دارد. پس کسی که موارد فوق را دارا باشد قطعاً می‌تواند ازنظر شغلی موفق باشد، حتی اگر تصمیم به ادامه تحصیل در دانشگاه نداشته باشد می‌تواند پس از اخذ مدرک دیپلم در این شاخه سریعاً وارد بازار کار شود و همچنین اگر کسی توان ادامه تحصیل را در خود ببیند و برای آن تلاش کند مطمئناً به هدف بالایی دست خواهد یافت . هنگامی‌که وارد یک شهر می‌شوید در نگاه اول چه می‌بینید؟ ساختمان‌ها، راه‌ها، پل‌ها، فرودگاه و پایانه‌های مسافربری و همه این‌ها و هر آنچه مربوط به عمران و نوسازی و آبادانی می‌شود، در حیطه فعالیت یک متخصص ساختمان قرار دارد.

به‌عبارت‌دیگر رشته نقشه‌کشی ساختمان بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران یک کشور است یعنی هر چیزی که به آبادانی یک کشور بازمی‌گردد در حیطه کار یک متخصص ساختمان قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال، مسکن برای آرامش و امنیت خانواد‌ه‌ها که مجموعه جامعه را می‌سازند، امری معمولی و عادی نبوده؛ بلکه مسکن مناسب و مطمئن محلی برای تمدید قوای انسانی و محلی برای پایبندی اعضای خانواده به اصول ارزشمند انسانی است. امروزه پیشرفت فنّاوری و کاربرد روزافزون انواع مصالح ساختمانی و فنون جدید عملیات اجرایی، صنعت ساختمان‌سازی را دگرگون و پیچیده نموده و به این رشته اهمیت و جذابیت خاصی بخشیده است. علم و هنر به کمک وسایل و ابزار، علائم و خطوط را در هم می‌آمیزد و به متخصصین این توانایی را می‌دهد که شما را یاری نمایند تا در محیطی زیبا، مطمئن و زیبا زندگی کنید.

کسانی که مایل به تحصیل در این رشته هستند در طی دوران تحصیل با عملیات اجرایی ساختمان‌سازی، محاسبات فنی و نقشه‌کشی ساختمان، مواد و مصالح ساختمان، ایستایی ساختمان، فناوری ساختمان‌های فلزی و بتنی، قالب‌بندی و آرماتوربندی، کار با دوربین‌های نقشه‌برداری و … آشنا می‌شوند.

وسایل موردنیاز برای این رشته
رشته نقشه‌کشی ساختمان ازجمله رشته‌هایی است که برای یادگیری و کار در آن به ابزار پایه‌ای در آن نیاز است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

۱- میز نقشه‌کشی

۲- خط کش T

۳- انواع گونیا

۴- مداد اتود

۵- انواع شابلون

۶- پرگار

۷- کاغذ پوستی و کالک

حرفه‌های مرتبط با رشته نقشه‌کشی
۱- استخدام در شرکت‌های مشاوره به‌عنوان نقشه‌کش

۲- استخدام در دفاتر فنی و مهندسی

۳- ادامه تحصیل در رشته معماری و استخدام در ارگان‌های دولتی

۴- مهندس ناظر در پروژه‌های عمرانی

۵- مهندس معمار

۶-مشاوره پروژه‌های عمرانی

۷- فعالیت در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای

۸- استخدام در آموزش‌وپرورش و عضویت در هیئت‌علمی دانشگاه

که دستیابی به اکثر مشاغل فوق با ادامه تحصیل ممکن می‌باشد.

تفاوت رشته‌های ساختمان و معماری
سخن گفتن در مورد این رشته با گذشته تفاوت‌های اساسی و بنیادین کرده است، حادثه زلزله بم و احتمال وقوع زلزله تهران و ده‌ها زلزله کوچک و بزرگ در کشور که روزانه شاهد اخبار و گزارش‌ها آن هستید؛ بحث ساختمان‌سازی، کیفیت مصالح ساختمانی، مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، کیفیت کار ناظرین ساختمان یا همان مهندسین ناظر، بافت شهری و روستایی و گرایش‌های خاص معماری همراه با طرح‌های اسلیم و روز دنیا مباحثی ست که ذهن‌ها را به خود مشغول نموده، اما اینکه در مرحله عمل چگونه این امور اجرائی می‌گردد مطلبی نیست که بتوان در این بخش گنجاند.

رشته معماری
معماری در لغت به معنای علم بنائی و آبادسازی آمده و معمار به معنای بسیار عمارت کننده و کسی است که در آبادانی جهان می‌کوشد.

قدمت معماری به‌عنوان یک فن برای ایجاد سرپناه، به قدمت تاریخ بشر می‌رسد اما معماری امروزه در جهان ترکیبی از صنعت ساختمان‌سازی به‌علاوه هنر، فلسفه، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی اجتماعی، اخلاقی، اقتصاد، جغرافیای طبیعی و انسانی، برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی و علوم طبیعی نظیر زیست‌شناسی و محیط‌ زیست است.

ازاین‌رو می‌توان گفت که رشته مهندسی معماری به دلیل این خصلت و به‌ویژه با توجه به ماهیت هنری و نقش مهمی که خلاقیت هنری در آن ایفا می‌کند اساساً با سایر رشته‌های مهندسی متفاوت است.

دروسی مانند ترکیب‌ها، طراحی‌ها، دروس نظری معماری دروس خاصی هستند که عموماً به شیوه آتلیه‌ای یا اجلاس‌های دانشجویی برگزار می‌شود و از نظم و قاعده مشخصی پیروی نمی‌کنند. مفاهیمی که در این دروس وجود دارد بر پایه طرز تفکری کاملاً متفاوت با دروس دبیرستان بوده بدین رو موفقیت فرد در دوره دبیرستان و کنکور تضمینی برای اقبال فرد در این دروس به شمار نمی‌رود. داشتن استعداد هنری و به کار گرفتن عنصر خلاقیت در روند طراحی لازمه موفقیت است و نکته دیگر آنکه از دست دادن آینده شغلی برای فرد اهل ذوق رابطه‌ای با عدم توفیق در تحصیلات دانشگاهی معماری ندارد چه‌بسا همین فرد بتواند یک مهندسی ناظر خوب، مدیر پروژه، برنامه‌ریز شهری بشود، رشته معماری برحسب کمبود ظرفیت قبولی‌ در آن بسیار مشکل است.

آینده شغلی و تحصیلی رشته نقشه‌کشی ساختمان
۱-فارغ‌التحصیلان به‌عنوان نقشه‌کش در شرکت‌های ساختمانی مشغول به کار خواهند شد و توانایی ترسیم تمام نقشه‌های فاز یک را به کمک رایانه خواهند داشت.

۲-گواهی مهارتی هنرجویان فارغ‌التحصیل از طرف وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور صادر می‌شود و هنرجویان می‌توانند با این گواهی به‌عنوان مجوز کار در تمام دفاتر فنی و مهندسی ساختمان مشغول به کار شوند.

۳-در صورت ادامه تحصیل در مدارج عالی و دانشگاهی می‌توانند به‌عنوان مهندس عمران یا معماری و اخذ پروانه اشتغال از سازمان مهندسی ساختمان در طراحی و نظارت ساختمان‌ها و ابنیه مشغول به کار شوند.

مواد درسی رشته نقشه‌کشی ساختمان:
رشته نقشه‌کشی ساختمان شامل ۵۳ واحد شایستگی‌های فنی و ۲۴۰ ساعت کارورزی است:

ردیف عنوان درس واحد توضیحات
۱ کاربر رایانه ۹ این دوره برای افرادی مناسب می‌باشد که نیاز چندانی به کار حرفه‌ای با کامپیوتر ندارند و می‌خواهند از عهده رفع نیازهای کامپیوتر شخصی‌شان برآیند و پایه‌های اصولی و مستحکمی را برای خود جهت شرکت در دوره‌های آموزشی تخصصی و پیشرفته فراهم نمایند.
۲ نقشه‌کشی عمومی ساختمان ۱۳ هدف کلی این درس این است که هنرجویان با مراحل تهیه و انواع نقشه‌های ساختمانی در مرحله اول و نقشه‌های اجرایی ساختمان در مرحله دوم آشنا شوند.
۳ نقشه‌کشی سازه درجه‌یک ۱۳ این درس شامل مباحثی در مورد شناخت انواع خاک و زمین، انواع پی‌های ساختمانی، آشنایی با ساختمان‌های اسکلت فلزی و انواع نقشه‌های سازه‌ای و چگونگی ترسیم هر یک از آن‌ها بوده و سعی بر این دارد تا هنرجویان را با مقدمات اولیه اجرای ساختمان و تهیه نقشه‌های آن آشنا نماید.
۴ نقشه‌کشی معماری ۱۳ این درس مطالب زیر را آموزش می‌دهد: ۱- تهیه و ارائه نقشه‌های معماری مرحله اول (فاز یک) ۲- تهیه نقشه‌های مرحله دوم (فاز دو) معماری شامل: پلان‌ها، نماها و مقاطع اجرایی ساختمان به همراه جزئیات اجرایی مربوط به آن‌ها ۳- ترسیم نقشه‌های سازه یک ساختمان اسکلت فلزی کوچک ۴- تنظیم و ارائه آلبوم نقشه‌های مرحله اول و دوم (فاز دو) ساختمان.
۵ طراح معماری با نرم‌افزار ۳DMAX 5 هدف کلی این درس یادگیری نرم‌افزار ۳DMAX به‌صورت کاربردی در کمترین زمان ممکن است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *