از مهم ترین عناصر در محیط که تاثیر مستقیم بر احساسات افراد دارد، رنگ ها می باشد. به طوریکه از نظر علم روانشناسی، هر رنگ تحریک کننده احساس خاص در افراد می باشد.

بر همین اساس باید بتوان در محیط های مختلف و با توجه به هدفی که مد نظر دارید، رنگ مناسب انتخاب و به کار ببرید. تمام طراحان حرفه ای چه در دکوراسیون داخلی و چه در طراحی لباس و غیره، آشنایی بر روانشناسی رنگ را یکی از اصول و رموز موفقیت می دانند.

برای درک بهتر و آشنایی کلی با روانشناسی رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی در ادامه به تاثیر و معنا و مفهوم هر رنگ اشاره خواهیم داشت:

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

آبی روشن نشان دهنده آرامش می باشد و به همین خاطر در اتاق خواب می تواند کاربرد مناسبی داشته باشد. آبی تیره نشان از قدرت و پشتکار و همچنین صداقت می باشد. از نوع تیره این رنگ کمتر در دکوراسیون منزل استفاده میشود، مگر اینکه با سایر رنگ ها ترکیب گردد.

رنگ سبز در دکوراسیون

سبز نشان از جوانی، امنیت، کاهش استرس، طبیعت و سلامتی دارد. به همین خاطر انتخاب خوبی برای اتاق خواب و پذیرایی می باشد

رنگ قرمز در طراحی داخلی

قرمز نشان از انرژی، قدرت، خطر و هیجان می باشد. به همین خاطر باید در انتخاب آن در طراحی داخلی دقت کافی داشته باشید. به عنوان مثال بهتر است در طراحی اتاق خواب از آن استفاده نکنید.

رنگ زرد در دکوراسیون

زرد رنگی اشتها آور و شادی آوری می باشد و در برخی از مواقع نشان دهنده اخطار است. با توجه به اینکه چشم خیلی زود از این نوع رنگ ها خسته میشود، در نتیجه بهتر است حتما آن را با سایر رنگ های مکمل ترکیب کنید. زرد یکی از انتخاب های مناسب برای طراحی آشپزخانه به شمار می رود.

رنگ مشکی در دکوراسیون

مشکی یا سیاه به همان اندازه که نشان از غم و اندوه می باشد، نشانه لاکچری بودن و قدرت نیز می باشد. در نتیجه باید بتوانید آن را با رنگ های مناسب از قبیل طلایی و مسی ترکیب کنید تا طراحی خارق العاده ای را ایجاد نمایید.


رنگ قهوه ای در دکوراسیون

قهوه ای چون نشان دهنده زمین می باشد، در نتیجه احساس آسایش و محبت و قدرت را به همراه دارد. این رنگ یکی از انتخاب های عالی برای محیط های کاری و اداری به شمار می رود.

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

نارنجی رنگ گرم و شادی آوری می باشد که خاصیت ضد افسردگی بودن آن باعث شده است کاربرد زیادی در طراحی داخلی داشته باشد. علاوه بر دکوراسیون منزل و آشپزخانه، از جمله کاربردهای بسیار مناسب این رنگ می توان در موسسات توان بخشی و خانه سالمندان اشاره نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *