طراحی داخلی یک هنر جذاب با ریزه کاری

جز کاری و تکنیک‌های متنوع و متفاوت که دائما بر اساس سلیقه و نیازهای روز در حال تغییر و تحول است.

طراحی داخلی بوده که در زمان چیدمان خانه، دفتر کار و سایر مکان‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کند. توجه داشته باشید میان طراحی داخلی با معماری و عناصر مربوط به ساختمان، ارتباط و اتصال وجود دارد.

به منظور ایجاد محیطی زیبا و سالم تر، علم و هنری وجود دارد، که سبب ارتقای طراحی دکوراسیون داخلی می شود. بنابراین کسی که مسئول طراحی دکوراسیون داخلی است، طراح دکوراسیون داخلی به حساب می آید، که نظارت، مدیریت، برنامه ریزی، تحقیق و هماهنگی پروژه‌های ارتقایی را بر عهده دارد.

طراحی دکوراسیون داخلی یک حرفه و حیطه ی شغلی چند وجهی:

برنامه ریزی فضا

توسعه مفهومی

تحقیق

برنامه نویسی

بازرسی سایت

برقراری ارتباط با ذینفعان یک پروژه را در بر می گیرد.

طراحی دکوراسیون داخلی معانی متفاوتی دارد

لغت نامه وبستر ذکر شده که طراحی دکوراسیون داخلی، علم یا یک هنر برنامه ریزی بوده و اجرای معماری داخلی مبلمان، نظارت بر طراحی را شامل می شود. هدف طراحی دکوراسیون داخلی تامین نیازهای لازم به منظور استفاده آسان بوده و فرآیند شکل گیری، زیباسازی و هماهنگی های لازم برای طراحی مناسب و شیک ساختمان را در پی دارد.

طراحی دکوراسیون داخلی سبک‌ها و شیوه های مختلفی وجود دارد

که هر یک از افراد بر اساس سلیقه خود و برحسب وضعیت و شرایط پروژه، از میان سبک های متنوع دکوراسیون داخلی، یکی را گزینش می کنند.

اگر بخواهیم، به سبک های طراحی دکوراسیون داخلی اشاره کنیم. می ‌توان از سبک های کلاسیک، بوهمیایی، اسکاندیناوی، مدرن و سنتی نام برد. هریک از این سبک ها ویژگی و خصوصیات مختص به خود را دارند.

ما در این مقاله قصد داریم، به تمامی نکات مربوط به طراحی دکوراسیون داخلی اشاره کنیم. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه مربوط به طراحی دکوراسیون داخلی


یکی از مباحث مهم در دکوراسیون داخلی، دیزاین و طراحی هست، که از چیدمان مبل ها تا چیدمان کوچک ترین وسایل تزیینی در تمام قسمت های محیط را شامل می شود. در نظر گرفتن تناسبات، هماهنگی، یکپارچگی، رنگ و چیدمان در طراحی دکوراسیون داخلی، اهمیت بالایی دارد.

یک سیر تکمیلی و تکاملی داشته و به مرور زمان هر کدام از سبک دستخوش تغییرات شده اند. با توجه به اینکه سبک زندگی و فرهنگ های مختلفی در سرتاسر جهان وجود دارد. بنابراین بر اساس هر یک از این فرهنگ‌ها، انواع سبک و این وجود آمده و در میان مردم رایج شده است.

طراحی دکوراسیون داخلی فقط مربوط به این دوران جدید نیست.

در گذشته نیز به شکل‌های ساده‌تر بهره گرفته می شد. از ارجاعات کتاب اسطوره‌ای Vishwakarma می‌توان دریافت، که معماران همانند طراحان داخلی در هند باستان مشغول به کار بودند.

خانه ارواح و یا مدل‌های دیگری از خانه‌ها وجود داشته، که نقش انبار غذا را در گورستان‌های مصر باستان ایفا می‌کردند. طراحی دکوراسیون داخلی در قرن‌های هفدهم، هجدهم و اوایل نوزدهم، تبدیل به یکی از دغدغه‌های ساختمان سازی شد.

با توجه به اینکه در اواسط تا اواخر قرن نوزدهم، شرکت‌های مبلمان سازی پا به عرصه گذاشتن و همین شرکت‌ها در میان مردم گسترش پیدا کرد، این دوران به دوران رشد چشمگیر خدمات طراحی شهرت یافت.

آشنایی با انواع سبک های طراحی دکوراسیون داخلی

سبک های متفاوت و متنوعی برای طراحی دکوراسیون داخلی وجود دارد. هر یک از افراد با در نظر گرفتن روحیات و سلیقه‌ی خود، سبک مورد نظر را گزینش می‌کنند.

در انتخاب سبک طراحی دکوراسیون تنها سلیقه و روحیات شخصی مطرح نیست، بلکه انتخاب سبک باید با توجه به میزان فضای در دسترس انجام شود.

هر یک از سبک ها دارای ویژگی و متریال‌های متفاوت هستند و المان‌های استفاده شده در این سبک‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

سبک‌های دکوراسیون داخلی

Monochromatic style

Victorian style

Ancient Greek style

روستیک

کلاسیک

French style

سنتی ایرانی

French style

English style

مراکشی

ژاپنی

Modern style

هندی

English style

Art Nouveau style

گوتیک

Swedish style

Egyptian style

اسلامی

مینیمال

معرفی Japanese style


رگ و ریشه این به مکتب ذن و فرهنگ سنتی ژاپن بر می‌گردد. این سبک علاوه بر زیباسازی، روی تمرکز و آرامش تاکید دارد. از ویژگی‌های بارز این سبک می‌توان، به عناصر و متریال‌های طبیعی اشاره کرد.

در Japanese style تعادل، نظم، ترتیب و مرتب بودن به خوبی و به وضوح قابل رویت است و تجملات در این سبک دیده نمی‌شود. وجود نور فراوان خورشید در این به شدت اهمیت دارد و رنگ غالب در این سبک، رنگ سفید هست. ایضا شوجی و تاتامی از اثاثیه و عناصر معماری ژاپن بوده، که در این سبک بسیار کار آمد و کاربردی هستند.

Rustic style چگونه، سبکی است؟!


در این از متریال‌های طبیعی و ارگانیک بهره گرفته می‌شود. با توجه به این که استفاده از مصالح و متریال‌های چوبی و سنگی خام که هیچ فرایندی تولیدی و مهندسی روی آن انجام نشده، ویژگی بارز این سبک است.

در نتیجه وجود این ویژگی‌ها، جلوه طبیعی و ساده‌ای به این می‌بخشد. استفاده از متریال‌های پلاستیکی و فلزی در این که امروزه بسیار زیبا و جذاب جلوه می کند، به میزان محدودی هست.

Classic style و خصوصیات آن


گستره‌ای از قواعد و مفاهیم که از فرهنگ و سبک زندگی روم و یونان باستان الهام گرفته است. این تعریف بر اساس دایره المعارف (Treccani)، این نامیده می‌شود. در هنر نیز این سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از ویژگی‌های این می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بهره‌ گیری از متریال‌های گران قیمت با کیفیت خوب

استفاده از مجسمه‌های آنتیک و لوکس

به کار گیری کتیبه و گچ بری

قرار دادن مبلمان ظریف و کنده کاری شده

وجود تقارن و هماهنگی در چیدمان وسایل

غالب بودن رنگ‌های خنثی و روشن

مراحل مربوط به طراحی دکوراسیون داخلی

اول: گردآوری اطلاعات در خصوص خواسته های کارفرما

دوم: جمع آوری اطلاعات فنی

سوم: تاکید و تمرکز روی خلق اثر در ذهن و طراحی

چهارم: پیاده‌سازی طرح با دست‌های آزاد یا همان (اسکیس)

پنجم: اجرا و وارد کردن طرح با استفاده از نرم‌افزار به صورت ۲ بعدی

ششم: ارائه و ۳ بعدی سازی

هفتم: ارائه‌ی نقشه و تکثیر

انواع متفاوت و متنوعی از آنها وجود دارد که افراد با استفاده از فنون طراحی داخلی و شرایط خود می‌توانند، هر یک از سبک‌ها را به صورت مناسب و اصولی گزینش کنند.

به شما پیشنهاد می‌شود، برای طراحی دکوراسیون از تیم‌های طراحی دکوراسیون داخلی ماهر و مجرب کمک بگیرید. در صورتی که شرایط و بودجه کافی برای همکاری با تیم‌های طراحی دکوراسیون داخلی را نداشتید، می‌توانید سایت‌ها و منابع مختلف مربوط به طراحی داخلی را راهنما خود قرار دهید.

سبک‌های طراحی فقط به موارد فوق محدود نمی‌شود. بلکه انواع متفاوتی از سبک‌ها وجود دارد، که هر یک از این سبک‌ها یک ویژگی بارز و مختص به خود را دارند، که از فرهنگ و تمدن‌های مختلف الهام گرفته‌اند و همین ویژگی‌ها و خصوصیات آنها را یونیک و خاص کرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *