شفافیتِ مات و رنگیِ امر خصوصی



Shareمعمار مشهور ژاپنی شیگرو بان، دو توالت عمومی را به عنوان بخشی از پروژه توالت توکیو طراحی کرده است. یکی در پارک کوچک یو یوگی فوکاماچی جانمایی شده و دیگری در پارک اجتماعی هاروْ نوْ اگاوا، این توالت ها با در نظر گرفتن دو نکته کلیدی طراحی شده اند ـ تمیزی و امنیت ـ دو جنبه ای که همه ما هنگام ورود به یک سرویس بهداشتی عمومی در نظر می آوریم.

شیگرو بان در مورد اولویت های طراحی می گوید:”هنگام ورود به سرویس‌های بهداشتی عمومی، به ویژه آنهایی که در پارک قرار دارند، نگران دو چیز هستیم . . . اولی تمیزی است و دوم اینکه آیا کسی داخل هست؟.” با استفاده از آخرین فناوری، ممنوعیت ورود به پروژه توالت توکیو دارای جدیدترین و پیشرفته ترین فناوری است که شیشه ی بیرونی را هنگام حضور کاربر داخل سرویس مات می کند و به صورت خودکار از داخل قفل. به این ترتیب، کاربران می توانند تمیزی سرویس و همچنین خالی بودن اتاقک را قبل از وارد شدن دریابند. در شب و با توجه به زیرساخت های روشنایی پارک، این مجموعه ها به یک فانوس می مانند.

توالت های عمومی رنگارنگ که به سه اطاقک تقسیم شده اند، با رنگ های موجود در هر دو پارک مطابقت دارند و بلافاصله بخشی از آنها می شوند؛ این توالت ها متشکله ای اند از سرویس های زنانه و مردانه و فضایی برای فعالیت های جانبی مرتبط، کاربران می توانند از دور خالی بودن توالت ها را ببینند، زیرا در صورت خالی بودن، نمای بیرونی شیشه ای شفاف خواهد بود و این کیفیت به ویژه در شب ان جا را مفید و ایمن می سازد.

این پروژه توسط بنیاد نیپون با هدف تحقق جامعه ای که در آن انواع “تنوع” پذیرفته شده است پی گیری و اجرایی می شود؛ با همکاری کامل شهرداری شیبویا، ۱۷ سرویس بهداشتی قابل دسترسی برای همه انسان ها فارغ از جنسیت، سن و معلولیت، دین، مذهب، باور ایجاد می شود.

این پروژه به واسطه ی تمرکز بر قدرت طراحی و خلاقیت ۱۶ خالق که از اهداف این پروژه حمایت می کنند، تلاش می کند دست اوردهای تازه ای در حوزه رفتار عمومی برای جامعه رقم زند. توالت ها توسط شرکت صنعت خانه دایوا ساخته می شوند، در حالی که شرکت توتو تجهیزات توالت ها را تامین و در مورد چیدمان ان ها مشاوره می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *