آجر سفالی


آجرهای سفالی با توجه به موارد استفاده در قسمت های مختلف ساختمان استفاده میشوند. آجرهای سفالی سطحی یکنواخت و یکپارچه دارند و وزن آنها سبک است که این امر خود منجر به سبک سازی سازه و بالا رفتن سرعت اتمام کار می شود. این آجرها به میزان کم آب جذب می کنند، از این رو برای چسباندن آنها به ملات از نوع سوراخ دار آنها استفاده می شود. آجر سفالی را در انواع آجر قالبی، آجر دست ساز و آجر صنعتی دسته بندی میکنند. قیمت آجر سفالی قالبی به نسبت دو نوع دیگر ارزان تر است. آجرهای دست ساز توسط افراد و با قالب گیری گل رس انجام می شود. آجر صنعتی نیز از نظر رنگ همانند آجر دست ساز است اما ویژگی های ظاهری آن نشان تفاوت بین این دو است. در کل آجر سفالی از جمله قدیمی ترین نوع مصالح است که در کوره های آجرپزی و سفال پزی ساخته میشد. قیمت آجر سفالی به نسبت آجر لعابی ارزان تر است.

آجر نسوز


آجر نسوز از نظر ساختاری با سایر آجرها فرق دارد. مواد اولیه ساخت آجر نسوز شامل کانی ها و پوکه های معدنی نسوز است. ساختار مولکولی این نوع آجر منظم و مقاوم است و در دماهای بالا متلاشی نمی شود. آجر نسوز خاصیت فیزیکی و شیمیایی خود را در درجه حرارت های بالا حفظ می کند و تحمل گرمایی آن بالاست. در حال حاضر این آجر در انواع آجر سیلیسی، آجر آلومینیومی، آجر قلیایی و آجر نسوز ویژه تولید و به بازار عرضه می شود. آجرهای سیلیسی همانطور که از نامشان مشخص است از خاک سیلیسی که اصطلاحاً به آن کورتزیت می گویند، تهیه می شوند. این آجرها برای پوشش درونی کوره های فولادسازی، کک سازی و سرامیک سازی استفاده میشود. آجر آلومینیومی از موادی چون آلومین یا اکسید آلومینیوم ساخته می شود و ضریب تحمل حرارتی آن بالاست، از این رو برای ساخت کوره های ذوب آهن، فلز و تولید شیشه از آن استفاده می شود. آجر قلیایی نیز متشکل از سیلیسیم دی اکسید و اکسید منیزیم است و کاربرد این نوع آجرها برای پوشش داخلی کوره های فولادسازی، کوره های ذوب شیشه و … است. در نهایت آجر نسوز ویژه که در صنعت کاربرد دارد با استفاده از فلزات واسطه تولید و در انواع آجر اکسید کروم، آجر زیرکونیوم و آجر اکسید کروم کوروندوم به بازار عرضه می شود. آجرهای نسوز از تنوع رنگ بالایی برخوردار هستند اما یکی از رایج ترین رنگ های آن قرمز و قهوه ای است. از مزایای این آجرها مقاومت بسیار بالا در برابر فرسایش، حرارت و سرما است و به علت عدم محدودیت رنگ و اندازه زیبایی بی نظیری به نمای ساختمان می بخشند. آجرهای نسوز نوعی عایق حرارتی برای جلوگیری از هدرفت انرژی هستند و قابلیت جذب آنها به ملات بالاست، از این رو از ساختمان سقوط نخواهند کرد. قیمت آجر نسوز به نسبت بالاست اما زیبایی و تنوع آن بی نظیر است.

آجر ماسه آهکی


ماده اصلی در ساخت آجر ماسه آهکی سیلیکات کلسیم است. این نوع آجر تحت فشار و بخار تولید می شود و نباید از آن در مکان هایی که مواد اسیدی یا بازی قرار گرفته، استقاده شود. اصولاً از آجر ماسه آهکی در کرسی چینی و پی سازی استفاده می شود زیرا پس از آنکه خشک شد، انقباض پیدا نموده و نسبت به سایر آجرها آب بیشتری جذب می کند.

آجر ماشینی


آجرهای ماشینی دارای ۸ الی ۱۰ سوراخ هستند و فاصله بین سوراخ ها در هر بعد آجر از ۳۰ درصد طول همان بعد کمتر نیست. این سوراخ ها به این دلیل در آجر قرار می گیرند که ملات در آنها نفوذ کند و دیوار ساخته شده با این آجرها مستحکم تر و مقاوم تر شود. آجرهای ماشینی از قدرت مکندگی بالایی برخوردار نیستند و به راحتی به ملات نمی چسبند، از این رو نمی توان از آنها برای ساخت طاق های ضربی استفاده نمود. این نوع آجرها ترد و شکننده بوده و قابلیت تیشه داری ندارند.

آجر فشاری


آجر فشاری به صورت دست ساز ساخته می شود و اغلب در مرحله زیرکاری و سفت کاری ساختمان قابل استفاده است. این آجر بعد از قالب گیری وارد کوره محلی شده و در اکثر امور ساخت و ساز همانند طاق ضربی، تیغه چینی، گره چینی و … کاربرد دارد. از این رو این آجرها را فشاری می نامند که بعد از خشت زنی با دست، کارگران با فشار دست خود گوشه های قالب را با گل مخصوص پر می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *